5 social media voornemens voor 2010

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2010? In dit artikel doe ik je graag een vijftal suggesties voor goede voornemens op het gebied van social media.

1. Begin eindelijk met twitteren

Twitter je al? Als het antwoord nee is dan heb ik goed nieuws voor je. Ook dit jaar mag je nog gewoon beginnen (of je bestaande account afstoffen)! De leden van het genootschap Onze Taal verkozen twitteren tot het woord van 2009 dus het wordt tijd dat ook jij leert wat het nou betekent om te twitteren. Een aantal redenen om te gaan twitteren zijn dat het een laagdrempelige manier is om te netwerken, dat je ermee bovenop het nieuws zit en dat je ermee makkelijk in contact kan komen met je (potentiële) klanten. Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen te bedenken, maar dat verdient een artikel op zich.

2. Ontvriend een paar non-vrienden

Volgens van Dale was niet twitteren het woord van het jaar, maar ontvrienden. Ontvrienden is het verwijderen van ‘vrienden’ op online sociale netwerken. Dit soort websites – zoals bijvoorbeeld Hyves, Facebook en LinkedIn – kunnen je een hoop virtuele vrienden opleveren waar je eigenlijk niks mee hebt of mee te maken willen hebben. Steeds meer mensen gaan bewuster om met social media en daar hoort ook bij dat je je vrienden zorgvuldig uitzoekt. Of natuurlijk, als je al in de val bent gestapt van het blindelings accepteren van friend requests, zorgvuldig ontvrienden.

3. Gebruik een wiki voor je eerstvolgende project

Hoe efficiënt werken jij en je collega’s in projecten? Misschien hanteren jullie een prima projectmanagementmethode zoals PRINCE2, maar uiteindelijk is het succes van projecten ook sterk afhankelijk van hoe goed er wordt samengewerkt. Een wiki is een uitstekend middel om bij een project informatie te verzamelen en te ordenen in samenwerking met je collega’s. Hoe dat werkt, kan je in dit filmpje zien:

4. Verdiep je in de statistieken van je website

Ok, je weet vast hoeveel bezoekers en pageviews jullie website heeft. Helaas zeggen die cijfers niet zo gek veel over het succes van je website. Misschien heb je wel zoveel pageviews omdat je bezoekers de informatie die ze zoeken niet goed kunnen vinden. En misschien heb je wel heel veel bezoekers die binnen 10 seconden je website weer verlaten. Door de statistieken van je website te analyseren kan je erachter komen waar de verbeterpunten van jouw website liggen.

5. Kom naar mijn gratis workshop!

Het laatste goede voornemen dat ik je graag aanreik is om op 29 januari naar mijn workshop over Social media in (semi-)publieke organisaties te komen. In een vier uur durende workshop vertel ik je alles wat je moet weten over de strategische inzet en implicaties van social media. De rode draad is een uitgewerkte case van het Instituut voor Communicatie & Media van de Hanzehogeschool Groningen. Je kan je hier aanmelden.

Wat zijn jouw goede voornemens?

Heb jij ook goede voornemens voor 2010? Ik hoor ze graag van je in de reacties.

Plaats een reactie

Je email zal nooit geplubiceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>